Zarodki Przenicy Pełne Zdrowia

Podczas produkcji białej mąki od ziarna pszenicy są oddzielane otręby i zarodki. Dzięki temu po zmieleniu mąka jest miałka, lekka i nadaje się do wypieku delikatnych ciast czy sufletów.Niestety, to właśnie otręby i zarodki są najbardziej wartościowymi składnikami ziarna. Jedząc białe pieczywo i wszystkie inne produkty oparte na białej mące, dostarczamy organizmowi niewiele składników odżywczych. Dlatego warto w diecie uwzględnić także zarodki pszenne.

Czym Są Zarodki?

Zarodek to ta część ziarna, z której wyrasta roślina, zawiera więc wszystkie składniki, których potrzebuje ona w pierwszym etapie wzrostu. Jest więc czymś w rodzaju naturalnego koncentratu mine- ralno-witaminowego. W zarodkach pszennych znajdziemy witaminę E (zwaną witaminą młodości), B1, B2 (podnoszące odporność, zapobiegające zaćmie), B6, niacynę (odpowiedzialną za prawidłowe funkcjonowanie mó- zgu), wapń, potas, kwas foliowy, cynk, żelazo, magnez, miedź, se- len, kobalt i mangan w ilościach kilkukrotnie wyższych niż w białej mące. Wystarczy powiedzieć, że w 100 g mąki znajdziemy zaledwie 10 mg kwasu foliowego, a w zarodkach – aż 520 mg, z kolei witaminy E jest w mące zaledwie 0,3 mg, a w zarodkach – 24,7 mg. Podobnie ma się sprawa z pozostałymi witaminami i minerałami obecnymi w zarodkach pszennych.

Zadbaj o Siebie

Zarodki pszenne to cenny element diety. Docenią je również oso- by próbujące stracić na wadze. Wysoka zawartość witamin i mine- rałów zapobiega ich niedoborowi, który często towarzyszy dietom eliminacyjnym lub niskokalorycznym. Dzięki zarodkom pszennym możliwe jest szybkie uzupełnienie brakujących witamin i składni- ków mineralnych.

Obecnym w zarodkach pszennych selenowi i kobaltowi przypisuje się również właściwości poprawiające przemianę materii – kolejny plus dla osób usiłujących schudnąć. Co więcej, białko zawarte w za- rodkach pszennych jest zbliżone do białek zwierzęcych, stanowi więc cenny suplement diety dla osób na diecie wegetariańskiej lub wegańskiej.

Czyste zarodki pszenne są całkowicie pozbawione glutenu, co z pewnością docenią osoby uczulone na to białko. Chociaż zawierają sporo tłuszczu jak na produkt zbożowy (aż 10%), w większości są to niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe (NNKT), które, jak sama nazwa wskazuje, są niezbędne do funkcjonowania ludzkiego orga- nizmu i warto pamiętać o regularnym uwzględnianiu ich w diecie. Zarodki pszenne są lekkostrawne, dlatego nadają się do spożywania przez osoby z problemami układu trawiennego. Zaleca się je rów- nież osobom ze schorzeniami układu krążenia, mogą być bowiem pomocne w profilaktyce miażdżycy.

Dodatkową zaletą zarodków pszennych jest to, że bardzo łatwo włą- czyć je do diety. Nie zmieniają smaku potraw, można je więc dosy- pywać do jogurtów, koktajli, porannej porcji płatków, posypać nimi twarożek, kanapkę czy serek homogenizowany albo wykorzystać do panierowania. Dobrym pomysłem jest dodanie zarodków pszen- nych do ciasta naleśnikowego albo racuchów. Wiele ciast i innych wypieków nie ucierpi, jeśli niewielką część mąki zastąpimy właśnie zarodkami pszennymi, a na pewno zyska na war- tości odżywczej. Zalecana dzienna dawka dla dorosłych to od jednej łyżki do pięciu łyżek stołowych, ale zarodki można także podawać dzieciom (nie więcej niż dwie łyżki stołowe).

Artykuł pochodzi z magazynu „Filiżanka Smaków” nr 7(27) z listopada 2011 (www.filizankasmakow.pl).